There ain’t no such thing as a free lunch.

16/07/2021

Het is onmogelijk om iets voor niets te krijgen. Alles komt altijd met een kost, voor iets of voor iemand. Altijd.

 

Free lunch

 

Deze uitspraak werd voor het eerst gebruikt in 1966 in de science-fiction novel van Robert Heinlein, The Moon is a Harsh Mistress. Het verwijst naar de “free lunch” die je vroeger vaak kon krijgen in de US, maar die eigenlijk overladen werd met zout, zodat je “free lunch” werd terugbetaald met drankjes.

 

De belangrijkste reden waarom je vaak iets gratis krijgt draait om het principe van wederkerigheid. Mensen hebben de neiging zich verplicht te voelen tegenover de persoon of het bedrijf dat iets voor ze doet. Een groot deel van de mensen reageert op basis van dankbaarheid, maar wat hebben we daaraan. Het leidt de aandacht af van het werkelijke doel, zijnde een goed verlichte werkplek in dit geval.

 

Wanneer iemand je iets gratis geeft, verwacht die ander immers iets terug. Als iemand je een gratis lichtplan bezorgt, dan verwacht die ander dat je verlichting koopt. Dat is de trade-off, maar waar ligt “the catch”?

 

Toch heeft het woord “gratis” een soort van magische aantrekkingskracht op ons, terwijl terecht voor velen “gratis” alleen maar achterdocht oproept. 

 

Iets wat gratis is, kan toch immers weinig toegevoegde waarde leveren. Of worden gratis diensten alleen maar aangeboden door bedrijven die teveel tijd hebben, of zelf maar weinig overtuigd zijn van hun diensten. Tja, over de kwaliteit van iets die je gratis wordt aangeboden, kan je immers nadien ook maar weinig je beklag gaan doen. Welk engagement kan je trouwens verwachten van een dienst die gratis wordt aangeboden?

 

Een goed lichtplan is niet gratis. 

 

Bij ons is enkel een eerste audit, de eerste kennismaking, vrijblijvend. Het is een oriëntatiegesprek, elkaar leren kennen en onderzoeken als er een mogelijke win-win zit in een samenwerking. Als er iets te doen valt. Maar het is vrijblijvend, niet gratis. Ik krijg immers van jou als klant of mogelijke klant wat kostbare tijd en ik geef je wat kennis en tijd terug. Dat is niet gratis, maar een vrijblijvende wisselwerking, zonder verdere verplichtingen. Duidelijk.

 

Waarom dan niet?

 

Er zijn twee redenen waarom je beter ook niet kiest voor een gratis lichtplan.

 

  1. Een kwalitatief lichtplan maken, die rekening houdt met alle aspecten die nodig zijn voor zo een plan op je werkplek, kost tijd, veel tijd. Het is een intensief werk, op maat van je bedrijf, op maat van je werkplek, waar goed moet worden over nagedacht. Wat is je precieze activiteit, waar heb je welk soort licht nodig, welke zijn de beste keuzes? Zoals het dus met vele zaken is komen waardevolle dingen met een kost. Daar ligt ook het verschil tussen een goed en een slecht lichtplan, tussen een lichtplan die je gratis krijgt of eentje die komt met een kost. De meeste berekeningssoftware pakketten hebben zelfs een knopje om automatisch het plan te vullen met het product dat je eigenlijk wenst te verkopen. Over een gratis lichtplan mag je ook als klant niet te kritisch zijn, je hebt het voor niets gekregen. Je mag dan ook niet verwachten dat er lang en diep is over nagedacht. Maar het gaat wel over de voorbereidende berekening van één van de belangrijkste zaken op je werkplek, verlichting. 
  2. Een gratis lichtplan bindt je ook een beetje vast. Zolang je niet koopt, biedt het je geen houvast. Een lichtplan waar je voor betaalt trekt het koopproces ook terecht in twee aparte delen. Verlichting aanpassen op een werkplek start met een kwalitatief plan. Daar moet je vertrekken. Maar na het plan moet je als eindgebruiker ook verder kunnen kiezen, de juiste vergelijkingen kunnen maken, met kennis van zaken. Daartoe dient het plan. Kiezen voor een kwalitatief, en dus betaald lichtplan, bezorgt je alle vrijheid. Wil je nadien niets doen, of kiezen voor een andere aanpak, dan is dat ook geen probleem. Je kan immers vertrekken met een goed plan, waar je een prijs hebt voor betaald, een plan die dan ook van jou is. 

 

Tegen de stroom in

 

Als geen ander weet ik dat je vandaag overal gratis lichtplannen kan krijgen. Zoals vaak zwemmen we ook hier tegen de stroom in in de overtuiging van het belang van een goed doordacht lichtplan. 

 

Goed licht op de werkplek is zo belangrijk dat dit echt de nodige aandacht verdient.

 

Ook een kwalitatief lichtplan nodig?

 

Heb je interesse om de verlichting van je werkplek eens door ons onder de loupe te laten nemen? Neem dan gerust contact met ons op voor een eerste vrijblijvende audit en kennismaking. Je kan dat doen via onze contactpagina, je kan ook meteen een afspraak online boeken

Vrijblijvende audit?

Een goed verlichte, genormeerde werkomgeving doet wonderen. Laat hier uw gegevens na, dan komen we langs om samen te kijken hoe we een wonder voor u kunnen verlichten.